Rånförsök.

Jag är för det mesta alltid på annan ort när jag jobbar. Ibland på mer skumma ställen än andra och jag försöker låsa in och gömma verktygen så gott det går. Jag har inte blivit av med något än men mina kollegor har.

Jag är i Nässjö nu i alla fall och det är jätteskönt att för en gång skull vara på hemmaplan och jobba. Att det är första veckan efter semestern är väl också skönt. En liten mjukstart kan man väl säga. Inga jättelånga dagar heller. Men då vi är iväg och jobbar blir det desto längre dagar. Men vad mer ska man göra? Så kul är det inte att ligga på ett hotellrum. Det är lika bra att jobba undan fort så att man kommer hem.

I vilket fall.. jag var på Swedbank, där vi bygger om, vid sju i morse. Ingenting hade vaknat till liv förutom torghandlarna. Vid åtta så öppnar spelbutiken rakt över gatan och en stund efter åtta hör jag någon på gatan utanför skrika – ”Han har rånat mig, han har rånat mig”. Min första reaktion är faktiskt att det är ett fyllo som håller på utanför, eftersom att busshållplatserna är deras lokala tillhåll. Men icke!
Vi gick ut och kollade vem det var och det var ägaren till butiken som skrek och hyttade med näven. Tydligen hade någon ung kille kommit in på kiosken och försökt att råna henne – med kniv. Men hon hade stått på sig och slängde upp en stol och avvärjde sig med. Grymt jobbat! Killen fick panik och sprang ut fort som fan tydligen.

Efter en liten stund så kändes det som att hela Jönköpings läns alla polispatruller kom till undsättning.. de spärrade av och gjorde massor med förhör.

Nu fick pensionärerna som rörde sig på stan när det var torgdag ännu mer att skvallra om.

Vad kunde jag ha gjort? Det kommer ju alltid upp sådana tankar i huvudet. Vafan. En liten pojk tydligen. Hade man sprungit ut i gatan och brottat ner honom? Men så som dagens rättsväsende ser ut så hade väl jag åkt på en större smäll än rånaren själv.

Vad har vi lärt oss av detta? Att man kan försöka råna butiker gång på gång men att det inte blir några stora konsekvenser för rånaren själv. Men offret, va? Vad ska hon göra? Ha ett baseballträ innanför disken? Ja! Nä just det. Använder hon det så blir det misshandel – just det. Grabben försökte bara råna butiken…

Äh. Jag är bara trött på alla smågangsters som kan härja fritt och göra dessa smårån och misshandlar och ingenting händer. Åker de fast så blir det böter, samhällstjänst osv. Sjukt att det i Sverige lönar sig att vara småkriminell.

Kommentera

