5:2?!

Jag ska inte skriva något inlägg om hur folk ska äta, tänka på eller något sådant. Men jag måste ta mig fan skriva om hur jävla trött jag blir på folk som pratar om att de måste gå ner i vikt, samtidigt som de äter en påse chips. Eller godis. Eller något annat skit! Jag blir trött på folk som pratar om att göra något åt sin övervikt eller vad det nu kan vara, men inte gör det. Det kommer bara till prat. Rör på dig, sluta med dieterna och ät hälsosamt. Det kan väl jag tycka är en bra början?

Det kan inte vara så svårt att gå ner i vikt – bara man ger sig fan på det! Det är väl som med allt annat? Eller har jag fel? Jag har inte lätt för att gå upp i vikt. Så jag kan inte relatera till viktnedgång men däremot problem med viktökning. Kanske det beror på mitt fysiska arbete kombinerat med sporadiska besök på gymmet som gör att jag stannar på en sund vikt? Vad vet jag? Men man har t.ex alltid en liten stund över för övningar hemma.

Jaja, det blev ett inlägg om hur jag tycker att folk ska röra på sig mer och tänka på vad man trycker i sig. Det är inte så jag menar. Men man mår bättre av att röra på sig och att äta bättre. Sen får folk göra vad de vill och äta vad de vill. Men gnäll inte över att det är jobbigt att gå i trappor eller ansträngande att göra annan fysisk aktivitet. Det är ditt val!
Fine – det är din kropp. Men du har bara en och den pallar inte för hur mycket som helst. Tänk också på dina närstående. Jag har familj som inte är i livet idag, där en av faktorerna var övervikt. Hjärt- och kärlsjukdomar och annat skit är faktiskt sviter av dåliga vanor.

Vi tar rökningen i ett annat inlägg va?

Men vad jag egentligen ville komma till var att Paolo Roberto skrev ett bra inlägg i sin blogg idag om den nya trendiga 5:2-dieten. Han är bra, den där Paolo.

5 thoughts on “5:2?!

  1. Pingback: 5:2. Igen. | Grankvistarjävel

  2. Att röra på sig är inte ett bra tips till folk som vill gå ner i vikt av flera skäl:
    En person som jobbar heltid har inte tid att röra på sig så mycket att det skulle bidra särskilt mycket till en viktnedgång. Att motionera bränner inte så mycket kalorier som folk i allmänhet verkar tro. Tyvärr så hjälper du till att sprida en vanlig missuppfattning som jag tror är bidragande till att så många misslyckas med sin viktnedgång:
    ”Motionera och ät sunt så går du ner i vikt”
    NEJ!!! Det finns massor med människor som motionerar och äter sunt som ändå inte går ner i vikt. Deras problem är att det krävs mer mat för att dom ska känna sig mätta, därför äter dom för mycket kalorier.
    Vill man gå ner i vikt ska ät färre kalorier än man förbrukar och 5:2 dieten hjälper. Fastar man ett dygn kommer man förvisso äta mer kalorier, men absolut inte dubbelt så många kalorier. Därför ligger man på kaloriunderskott. Den här dieten är perfekt! Enkel att följa och kräver ingen motion! Förstör inte det här!

    PS Paolos inlägg var bara korkat

    • Rättelse: Fastar man ett dygn kommer man förvisso äta mer kalorier än vanligt nästa dygn, men absolut inte dubbelt så många kalorier.

    • Så att du förespråkar svält framför motion? Jag vill verkligen inte köra detta eftersom jag tror att det kan bli en vriden syn på mat och kost för mina barn! Men att inte pusha folk till motion och att äta rätt är konstigt?

      Och att en person som jobbar heltid inte har tid att motionera. Det handlar väl först och främst om välbefinnande? Att prioritera? VILL du gå ner i vikt utan svält och andra inne-dieter så måste man prioritera. Det är inte så jävla svårt. Skärpning! Man kan inte komma i form av att sitta i soffan.

      • Ja jag förespråkar ”svält” före motion som metod för att gå ner i vikt.
        Jag vet inte riktigt vad du menar med ”komma i form”, men om du menar att blir smal så går det absolut att bli smal utan att motionera.
        Problemet är att du föreslår fel lösning på problemet. Motion kanske är jättebra av flera skäl, men som viktminskningsmetod är den inte särskilt effektiv. Om du rekommenderar en tjockis att gå ner i vikt genom att motionera genom att motionera så gör du det för att det är hälsosamt att motionera, men du löser ju inte det som hon upplever som sitt problem: att hon är fet!

Kommentera

