Kaffe

Som jag har skrivit innan så har jag en förkärlek till allt vad prylar heter. Jag vet inte vad det bottnar sig i. Men jag har mina aningar var intresset kan ha börjat. Min pappa ville alltid ha det senaste. Om det så var en av de första mobiltelefonerna eller nyaste stereon, så var han först ut. Vad som skiljer oss åt är väl i princip att jag kan prylarna. Pappa kunde inte det. Han ville ha det senaste, men visste inte hur han skulle hantera dem..

Den prylen i hemmet jag är mest nöjd över och det sista jag överger är min Jura espressomaskin. En förbannat bra investering med tanke på den mängden kaffe jag konsumerar. Och jag kan nog säga att bra kaffe behövs ute i landet. Framförallt på hotell och dess restauranger som jag besöker varje vecka när jag är ute och jobbar. Det är märkligt hur folk kan smälla i sig dyra middagar, klaga på att köttet inte är ordentligt tillagat och sen måste ha kaffe på maten. Helst en pinne till också – för det är så man gör? Men där slutar helt plötsligt kraven på kvalitet. Vid det ögonblicket så nöjer sig sällskapet med bryggkaffe som har stått på en värmeplatta i tre timmar. För kom inte och säg att du älskar kaffe när det kaffe du dricker rinner igenom en sunkig bryggare, längst in i ett storkök. Eller hemma i din bryggare.
För det är inte kaffe.

Kommentera

